خانه ویلایی | تعریف خانه ویلایی چیست؟

خانه ویلایی | تعریف خانه ویلایی چیست؟

خانه ویلایی | تعریف خانه ویلایی چیست؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که خانه ویلایی تنها منحصر به شمال کشور است در حالی که این تفکر درست نمی باشد.

هر چند عمدتا اغلب خانه هایی که در مناطق شمالی ایران ساخته می شوند از نوع خانه های ویلایی است و دلیل آن شرایط بارانی و مرطوب منطقه می باشد.

ویلا در اصل به هر ساختمانی اطلاق می شود که از چهار طرف به بیرون دید و یا نما داشته باشد.

معمولا در مناطق شهری به دلیل تجمع ساخت و در هم تنیده شدن ساختمان ها امکان داشتن یک خانه ویلایی کمتر دیده می شود.

هر چند به برخی از خانه های حیاط دار در شهر های بزرگ هم خانه ویلایی اطلاق می شود ولی تعریف درست ویلا خانه هایی است که از هر چهار طرف آزاد باشد و نمای بیرونی داشته باشد.

عمدتا در مناطقی همچون مناطق ییلاقی ، مناطق ساحلی در شمال کشور قابلیت ساخت ویلا وجود دارد .

تعریف دیگر از ویلا را می توان به این شکل بیان کرد که ویلا خانه ای است که در اطراف شهر ها و نه مرکز شهر ساخته می شود و عمدتا سبک رومی و یا ایتالیایی دارد.

بناهای ساخته شده به نام ویلا بناهایی هستند که در مناطق وسیعی که اطراف ویلا آزاد می باشد ساخته می شوند مانند باغ ها ، دشت ها و یا برخی از مناطق خاص و ترجیحا در اطراف آن سرسبزی و چشم انداز های زیبا وجود دارد و خود ساختمان ویلا نیز دارای شرایط معماری منحصر به فرد خود است.

دلیل اینکه معماری ویلا ها را معماری رومی و یا ایتالیایی می دانند تاریخچه ساخت این ویلاها می باشد.

این نوع ساخت خانه و یا شروع ساخت ویلا در ابتدا در روم باستان مرسوم شد.

در این دوره افراد متمول و ثروتمند به سمت این رفتند که خانه های خود را در باغ ها و دارایی های خود بسازند و چون روم و یا ایتالیا رطوبت و بارندگی زیادی به دلایل شرایط اقلیمی داشت این نوع سبک ساخت خانه را در پیش گرفتند.

البته ابتدا این نوع ساختمان حالت کاخ مانند داشتند و کمتر در ابعاد کوچک دیده می شدند ولی با فروپاشی امپراطوری روم و زیادتر شدن جمعیت ساکن در مناطق پر باران سبک نوین ویلا سازی در این مناطق در ابعاد کوچکتر شکل گرفت.

در بسیاری از شهر های قرون وسطی ای اروپا ویلاهای کاخ مانند زیادی بر جای مانده که به عنوان موزه ویا به عنوان کلیسا این روزها استفاده می شود.

این نگرش در ایرانی ها به این شکل به وجود آمد که خانه های ویلایی خانه هایی هستند که ضمن باز بودن چهار سمت آنها دارای سقف شیب دار با نمای زیبا هم هستند.

در صورتیکه شیب دار بودن سقف ویلا ها به دلیل بارندگی زیاد در آن مناطق بود.

شمال ایران شرایط بارانی زیادی و مناطق بکر و باغات گسترده ای داشت و هر چند مشخص نیست دقیقا کی ولی استفاده از این سبک خانه ساختن در این منطقه از کشور از همه نظر مقبول به نظر می آید.

زیرا شرایط آب و هوایی شمال ایران با شرایط اروپا و ایتالیا نزدیکی بیشتری داشته است.

هر چند هر چه شهر سازی در مناطق شمالی بیشتر شد اغلب ویلاهای شمال را در حاشیه ها و اطراف شهر ها می بینیم.

ویژگی های اساسی معماری یک ویلا

اینکه بخواهیم یک معماری و یا ویژگی کلی را برای معماری ویلاها بیاوریم قطعا به بیراهه رفته ایم. ویلا هم همانند سایر خانه ها و آپارتمان ها بسته به سلیقه صاحب ویلا و معمار تفاوت ساختاری و معماری دارد و این یک اصل برای تنوع و داشتن زندگی زیباتر هستیم و این تنها یکی از راه های فرار از یکنواختی زندگی است.

اما در هر صورت قاعده های کلی برای معماری ویلاها وجود دارد.

اصلی ترین این قاعده ها این است که ویلا در یک محوطه باز و وسیع ساخته می شود که هر چند این روزها به دلیل داشتن مشتری زیاد و جمعیت روز به افزایش متراژ کلی زمین ها کمتر شده است ولی در نهایت این زمین بزرگ و باز می باشد و قاعده دوم این است که در این زمین سرسبزی و نماهای زیادی بصورت طبیعی وجود داشته باشد.

منظور از طبیعی این نیست که صرفا درختان کهن و یا دریا حتما باید در نمای ویلا وجود داشته باشد. منظور این است که اگر گیاه طبیعی و سبزی طبیعی در اطراف آن هست که هیچ اگر نیست با کاشت درختان و گل ها و دادن نمای طبیعی اطراف ویلا دارای نمای زیبا باشد.

قاعده عمومی دیگر در طراحی و معماری ویلاها اضافه کردن یک برجک مرکزی در بنای خود می باشد. این برجک معمولا از تمامی قسمت ها ویلا بلندتر است و به عنوان نقطه کانونی بنا و یا ویلا شناخته می شود.

طراحی نمای ویلا

در طراحی نمای ویلا از تجهیزات و مصالح متفاوتی استفاده می شود. یکی از مرسوم ترین راه های طراحی نمای ویلا در شمال ایران استفاده از نمای آجری است. نماهای آجری عایق نیستند.

نه از نظر عایق رطوبتی شرایط مناسبی دارند و نه از نظر عایق صدا و حرارتی . از این رو تقریبا جزو دسته قدیمی در طراحی ویلا در شمال ایران شناخته می شوند زیرا نه تنها عایق خوبی نیستند بلکه هدر رفت فراوانی از انرژی را دارند.

در حال حاضر معماران و افراد با تجربه کمتر و یا افرادی که تنها به دنبال استفاده  شخصی خودشان هستند بدون اطلاع از این ضوابط اقدام به طراحی نما با آجر می کنند.

زیرا نمای آجری به دلایل مختلفی از نظر اقتصادی برای افراد در ابتدای راه مقرون به صرفه تر است.

در نظر داشته باشید این یک سود موقتی و زود گذر است. نمای آجری از خاک رس ساخته می شود و به همین دلیل آب و رطوبت به راحتی در آن رخنه می کند و طول عمر کمی در مناطق شمالی دارد .

از نقاط ضعف دیگر نمای آجری نداشتن قابلیت برای تنوع زیاد است. در هر صورت اگر به دنبال ساخت ویلا در شمال و یا خرید ویلا در شمال هستید حتما دور نمای آجری را خط بکشید.

یک طراحی خوب نما داخلی و خارجی برای ویلا اهمیت زیادی دارد . نمای داخلی و خارجی یک ساختمان و یا ویلا نشان دهنده شخصیت و روحیات افراد داخل آن ویلا می باشد  که به همین دلیل باید تمامی شرایط طراحی خوب و زیبا در آن در نظر گرفته شود.

اما استفاده از یک طرح عمری و زیبا که بتواند همه خواسته های افراد را در ویلا پوشش دهد کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد زیرا حتی در یک خانواده دو نفر این دو نفر در همه ابعاد هم سلیقه نیستند.

در طراحی ویلا نظرات به همین دلیل متفاوت است . یکی به سمت سایت های اینترنتی و پیدا کردن نمای محبوب خود می رود و دیگری با تخصص خاص به دنبال گرایشان سلیقه ای خودش می باشد به همین دلیل عمدتا نتیجه خوبی به همراه ندارد .

اما در طراحی ویلا این اما و اگر ها جوابگو نیست. باید دید در شرایط آب و هوایی منطقه به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی زیبا کنار چه نوع مصالحی برای استفاده دز طراحی نما ارزش و مقاومت بیشتری دارند.

نحوه طراحی ویلا باید به چه شکل باشد تا بتوان با کمترین میزان هدر رفت منابع و انرژی ویلا را گرم و یا خنک کرد. و مهم تری از همه چگونه می تواند با حداکثری بهره وری از نور محیط نماهای عالی برای ویلا در نظر گرفت.

شرکت مهندسی و معتبر دریم ویلا ساخت ویلاهای شهرکی و شهرک های ساحلی و انواع ویلاهای دیگر خود بهترین نماها را با قابل ترین مصالح و امکانات ساخته و نظر به دقیق ترین اطلاعات روز دنیا در خصوص طراحی ویلا ، متناسب با شرایط آب و هوایی “تهراندشت” و “کردان” مدرن ترین و پیشرفته ترین باغچه ویلاها را ساخته و در اختیار علاقمندان با سلایق مختلف قرار داده است.

اگر شما هم به دنبال خرید ویلا در کردان و تهراندشت هستید و قصد دارید سرمایه خود را با کمترین ریسک تبدیل به ویلا در بهترین مناطق کشور کنید بی تردید گروه دریم ویلا با طیف گسترده انواع ویلا و باغ ویلا و با توع قیمت و شرایط خرید بهترین انتخاب خواهد بود.

با مشاورین گروه مهندسین دریم ویلا تماس بگیرید.

شماره همراه : 09022385520

اهداف شرکت معماری دریم ویلا از نظارت بر پروژه ها:

بهبود و ارتقا كيفيت اجرای طرح و پروژه هاي معماری

بهره گیری از توان علمي و نيروهاي متخصص و داراي تجربه در بهبود كيفيت فعاليت هاي پروژه می باشد.

سایر خدمات:

بازسازی ویلا | بازسازی منزل | بازسازی ساختمان | دکوراسیون داخلی | طراحی ویلا | بازسازی آپارتمان | بازسازی خانه | تعمیرات ساختمان | طراحی نمای ساختمان | بازسازی نما | دکوراسیون اداری | طراحی داخلی | اجرا دکوراسیون داخلی


سایت مدرسه قهوه ایران | www.irancoffeeschool.com

One Reply to “خانه ویلایی | تعریف خانه ویلایی چیست؟”

  1. سلام.
    آیا این امکان وجود داره که بودجه خودمان را خدمت شما بگیم بعد شما متناسب با بودجه طراحی و ساخت رو انجام بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image